Snake River Farms - ett av USA:s kändaste "beefbrands"
"Vi bestämde inte oss för att förändra köttindustrin - men så blev det"
SRF försökte bara lite mer, arbeta lite annorlunda och att alltid försöka nå den bästa kvaliteten och leveransen någonsin, trots att det är slitna uttryck. Dock ville ine SRF fortsätta producera och föda upp nötkreatur som alla andra - man ville skaka om branschen lite, göra något större, något verkligt nytt!
Sagt och gjort - man skapade en ny "ras"
Företaget tog fram sin egen Wagyubesättning i slutet på 1980 talet. Och de älskade verkligen det underbara, härligt marmorerade köttet, den sublima smaken och djupet som köttet gav. SRF lyckades kombinera precision, exakthet i DNA utvecklingen samtidigt som man drevs av en total övertygelse att innovativt tänkande skulle ta företaget till nästa nivå inom köttindustrin.
Genom total kontroll i hela produktionskedjan (från jord till bord) betyder att man har full kontroll på marker och rancher där djuren växer upp, på foder, vatten, slakt, styckning och på personalen som skall utföra allt arbete. Det gäller även kundservice, support och kontakt med marknaden. Att arbeta som en pionjär innebär inte att ta den enkla vägen - utan det rätta vägen
THE HERD/DJURBESÄTTNINGEN
Djuren växer upp, frodas, strövar fritt i markerna kring Loomis, Washington, dvs nordvästra USA. Djurskötarna, Cowboysen rider sina dagliga turer, kontrollerar de små djurbesättningarna, håller koll på kalvar och kor som strövar i små grupper på de vida markerna i skuggan av tallar och granar där de frodas och äter av det saftiga och höga bergsgräset
Cowboys i trakterna av the Cascade Mountains
Ytan är 80.000 hektar, det är där våra djur lever och frodas, från sluttningarna av Kaskadbergen i västra USA upp mot bergen. Här driver cowboysen djuren från vår till höst, från äng till äng där man flyttar djuren från ena sidan av ranchen till den andra. Varje år startar man från andra sidan av den stora ranchen så att gräset och jorden hinner återbörda och växa till sig. Dessa stora vidder nyttjas inte av bönder, av gruvor eller annan industri - dessa marker är en tillflyktsort för alla djuren - och det är här de trivs och frodas.
När ni tänker er djur på bete, så tänk er enligt bilden nedan. Små grupper av djur, omgivna av en cowboy

Fukutsuru and Sons - en kändis i djurvärlden
Skulle det funnit en "hall of fame" för djur så skulle Fukutsure enkelt blivit invald som nr 1. Tjuren härstammar direkt från Tajima blodlinjen som vilket innebär HYOGO prefekturen i KOBE. SRF tog DNA från denna underbara tjur och skapade sin egen besättning så blev de första djuren som avlades rankade som de bästa med högst MBS i USA. Michifuku, Sanjirou, Benjirou och många andra tjurar ligger till grund för den bästa Wagyubesättningen i USA
Förra VD:n och ansvarig för strategi och PR, JAy Teller, minns tillbaka då han vartvungen att flyga kors och tvärs över USA med en kylbag med sitt Wagyukött för att visa och berätta vad SRF erbjöd - och varför det var så unikt. 2003 var fortfarande amerikansk Wagyu och SRF inte kända och man fick verkligen arbeta hårt för att skapa en marknad som inte fanns på den tiden. Dock trodde gundaren Robert Rebholtz Jr enormt mycket på sin idé
.
The $41 Hamburger - tiping poin - insatsen som förändrade allt
Tillsammans med The Old Homestead Steakhouse in New York City genomförde man en kampanj genom att sätta upp stadens dyraste burgare, tillagad av SRF Wagyukött på menyn. 41 dollar för en burgare, det var vansinnigt dyrt på den tiden. Resten är historia. Kampanjen blev enormt uppmärksammad och kändisar och celebra gäster strömmade till restaurangen. the Todays show nämde burgaren, Jay Lenno tog upp det i sin Tonight Show
Äntligen fick man sitt genombrott och Robert Rebholtz Jr, ägaren AV SRF fick sin bekräftelse på att bygga en affär kring premiumkvalitet var genomförbart
Läs mer om SRF, klicka här